Umelá inteligencia v roli pomocníka pri akademických podvodoch

V júli Rada Európy (Council of Europe) zverejnila odporučenia pre boj proti podvodom v oblasti vzdelávania a upozorňuje na technologický vývoj, ktorý dokáže zohrať aj negatívnu úlohu vo vzdelávaní. Text obsahuje šesť hlavných odporúčaní pre členské štáty Rady Európy:

  1. podporovať kvalitné vzdelávanie odstránením podvodov vo vzdelávaní,
  2. chrániť žiakov, študentov, výskumníkov a zamestnancov na všetkých úrovniach vzdelávania pred organizáciami a jednotlivcami zapojenými do predaja (a reklamy) podvodných služieb,
  3. poskytovať podporu pre vykonávanie preventívnych a ochranných opatrení, ako aj kultúru rovnosti príležitostí na všetkých úrovniach a vo všetkých sektoroch vzdelávania a odbornej prípravy a pri prechode medzi týmito sektormi,
  4. monitorovať technologický vývoj, ktorý by mohol podporiť nové formy podvodov,
  5. uľahčiť medzinárodnú spoluprácu v tejto oblasti,
  6. podporovať rozsiahle šírenie odporúčania.

Vôbec nie je jednoduchou úlohou dodržovať tieto odporučenia. Detegovať všetky druhy podvodov a služieb s nimi súvisiacich predstavujú záťaž pre školstvo. V jednom prípade sa rezort školstva blysol tým, že vyhovel požiadavke vysokých škôl a zaobstaral pre nich systém na odhaľovanie plagiátov (využívajú ho od roku 2010). Zákon o vysokých školách chráni pred podvodnými službami, ale vykoreniť ich nedokáže. Zaoberá sa niekto monitoringom technologického vývoja, ktorý by mohol podporiť nové formy podvodov v rezorte školstva? Asi nie. Pritom tu máme nový fenomén, ktorý ohrozuje kvalitu vzdelávania.

Čo ohrozuje kvalitu vzdelávania? Online generátory textov využívajúce umelú inteligenciu dokážu vytvoriť texty, ktoré sú niekedy na nerozoznanie od tých, ktoré vytvoril človek. Stredoškolskí i vysokoškolskí pedagógovia by mali o tom vedieť, mali by mať k dispozícii základnú „kuchárku“ ako rozpoznať texty vygenerované online generátormi, aspoň tie do očí bijúce. Prvý takýto online generátor mal premiéru v roku 2005. Dnes sa k tejto technológii dá ľahko dostať prostredníctvom internetu (zadarmo alebo za malý peniaz).

Písomná práca vygenerovaná generátorom textov využívajúcim umelú inteligenciu nie je plagiátorstvom – študent nepoužil žiadnu predchádzajúcu prácu, alebo jej časť a teda nemal čo citovať. Je to podvod lebo študent nie je autorom práce. Celý proces je jednoduchý. Študent vloží do generátora text, ktorý v skratke charakterizuje tému. Na základe toho generátor vygeneruje text. Študent môže použiť takýto generátor na napísanie svojej práce za zlomok času, ktorý by ináč potreboval na vypracovanie zadanej témy. Ak študent vygenerovaný text ešte upraví, potom je obťažné odhaliť, že ho nenapísal sám.

Používanie týchto generátorov je porušením akademickej integrity, je to neetické. Veď akademická práca je o originálnom písaní, ktoré overuje a rozvíja nadobudnuté znalosti a zručnosti študentov, ich kritické myslenie. Čo by študent rozvíjal, ak by mu umelá inteligencia písala úlohy? Ak sa to neodhalí, študent dostane kredit za to, čo nenapísal.

Určité percento študentov bude vždy podvádzať a budú sa pokúšať využiť zmienené generátory vo svoj prospech. Umelá inteligencia je tu s nami, či sa nám to páči alebo nie. Ak školy nevedia odhaliť, že nesvedomitý študent používa rôzne kľučky, aby bez patričného úsilia zvládol zadané úlohy ako sú generátory textu, plagiátorstvo, využívanie služieb písania prác na objednávku (contract cheating), …, tak je to ďalšia degradácia vzdelávania.

Sme proaktívni? Boli už prijaté opatrenia voči používaniu generátorov textu využívajúcich umelú inteligenciu na stredných a vysokých školách? Vydal už rezort metodický usmernenie ako eliminovať tento fenomén? Ešte máme čas? Nemyslím si.

Súvisiace články:

Máme, ale nemáme

Aké môžu byť indície toho, že študent predložil prácu, ktorú on sám nenapísal?

Kvalita vysokoškolského vzdelávania v ohrození

Interaktívna online platforma na podporu obetí nenáležitého konania a pochybných praktík vo výskume a vzdelávaní (Victims Support Portal)

Čo môže znamenať žiť celý život v súlade s akademickou integritou?

Kolaps školstva

Raj pre plagiátorov a nielen pre nich

Vzostup a pád počtu PhD titulov udeľovaných v Rumunsku alebo sila jednotlivca

Obchod s titulmi PhD

Dá sa eliminovať plagiátorstvo?

I tak še da …

Rastúci trend: VŠ práce písané na objednávku

Ministerstvo potrebuje vrtuľníky …

ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu

Kde ťa ľudia berú, kvalita vysokoškolského vzdelávania

Písanie vysokoškolských prác na objednávku

Systémy na podporu odhaľovania plagiátov majú čo zlepšovať

Vláda pripravila STOP pre študentské práce písané na objednávku

Hrubozrnní plagiátori

Plagiátorstvo najhrubšieho zrna

Hodnotenie systémov na podporu odhaľovania plagiátov

Šmahom ruky

Školstvo – téma stále aktuálna

Konečne! Akademická integrita sa posúva vpred

Odhaľovanie plagiátov – niektoré aspekty

Chcete sa raz hanbiť po ukončení vysokej školy?

Kedy sa zobudia spiace krásavice (parlament, školstvo, justícia)?

Čím trpia plagiátori?

Protokol o kontrole originality v krivom zrkadle

Nepotrebujú zákon

Ako na plagiátorstvo (na intelektuálne znečistenie)?

Očividné plagiátorstvo

Škrt pre továrničky na tituly v Policajnej akadémii

Politici-plagiátori

Kde ste, poctivosť a dôstojnosť vo verejnej službe?

25.11.2025

K verejným financiám sa dá pristupovať aj takto ...

O pravde

16.11.2025

Svet nevnímame taký, aký je, ale taký, aký si ho náš mozog vyskladá zo zmyslových podnetov. Aj pravdu.

Premiér o premiérovi (2)

13.11.2025

Už pred vyše štyroma tisícročiami boli známe princípy etického vládnutia a efektívnej administratívy ...

Rusko, Petrohrad, ruská armáda, billboard

Petrohrad v zajatí strachu. Mesto slobody sa mení na laboratórium represie. Miznú knihy, hudba aj humor

06.12.2025 09:50

Dochádza k tvrdým zásahom proti hudobníkom, hovorí mladý spevák.

Trump

Koniec vakcínam pre deti? Trump nariadil preveriť a upraviť očkovacie odporúčania

06.12.2025 08:50

Usmernenie obsahuje aj upozornenie, že i „ďalšie súčasné odporúčania USA týkajúce sa detského očkovania sa odchyľujú od politík vo väčšine vyspelých krajín“.

Ursula von der Leyenová, Friedrich Merz

Brusel chce jednomyseľnú dohodu o miliardách pre Ukrajinu. Leyenová sa zhodla s Merzom: Všetky štáty EÚ musia niesť rovnaké riziko

06.12.2025 07:05

Európska komisia navrhla dva varianty finančnej podpory Ukrajiny v rokoch 2026 až 2027.

vianočná výzdoba, Liptovský Mikuláš

Kto vyhrá svetelný duel? V Mikuláši inštalovali bombastickú vianočnú výzdobu, chcú ňou konkurovať Popradu

06.12.2025 07:00

Radní investovali do efektnej výzdoby státisíce eur. Veria, že oživí centrum a podporí lokálnu ekonomiku