Založ si blog

Umelá inteligencia v roli pomocníka pri akademických podvodoch

V júli Rada Európy (Council of Europe) zverejnila odporučenia pre boj proti podvodom v oblasti vzdelávania a upozorňuje na technologický vývoj, ktorý dokáže zohrať aj negatívnu úlohu vo vzdelávaní. Text obsahuje šesť hlavných odporúčaní pre členské štáty Rady Európy:

  1. podporovať kvalitné vzdelávanie odstránením podvodov vo vzdelávaní,
  2. chrániť žiakov, študentov, výskumníkov a zamestnancov na všetkých úrovniach vzdelávania pred organizáciami a jednotlivcami zapojenými do predaja (a reklamy) podvodných služieb,
  3. poskytovať podporu pre vykonávanie preventívnych a ochranných opatrení, ako aj kultúru rovnosti príležitostí na všetkých úrovniach a vo všetkých sektoroch vzdelávania a odbornej prípravy a pri prechode medzi týmito sektormi,
  4. monitorovať technologický vývoj, ktorý by mohol podporiť nové formy podvodov,
  5. uľahčiť medzinárodnú spoluprácu v tejto oblasti,
  6. podporovať rozsiahle šírenie odporúčania.

Vôbec nie je jednoduchou úlohou dodržovať tieto odporučenia. Detegovať všetky druhy podvodov a služieb s nimi súvisiacich predstavujú záťaž pre školstvo. V jednom prípade sa rezort školstva blysol tým, že vyhovel požiadavke vysokých škôl a zaobstaral pre nich systém na odhaľovanie plagiátov (využívajú ho od roku 2010). Zákon o vysokých školách chráni pred podvodnými službami, ale vykoreniť ich nedokáže. Zaoberá sa niekto monitoringom technologického vývoja, ktorý by mohol podporiť nové formy podvodov v rezorte školstva? Asi nie. Pritom tu máme nový fenomén, ktorý ohrozuje kvalitu vzdelávania.

Čo ohrozuje kvalitu vzdelávania? Online generátory textov využívajúce umelú inteligenciu dokážu vytvoriť texty, ktoré sú niekedy na nerozoznanie od tých, ktoré vytvoril človek. Stredoškolskí i vysokoškolskí pedagógovia by mali o tom vedieť, mali by mať k dispozícii základnú „kuchárku“ ako rozpoznať texty vygenerované online generátormi, aspoň tie do očí bijúce. Prvý takýto online generátor mal premiéru v roku 2005. Dnes sa k tejto technológii dá ľahko dostať prostredníctvom internetu (zadarmo alebo za malý peniaz).

Písomná práca vygenerovaná generátorom textov využívajúcim umelú inteligenciu nie je plagiátorstvom – študent nepoužil žiadnu predchádzajúcu prácu, alebo jej časť a teda nemal čo citovať. Je to podvod lebo študent nie je autorom práce. Celý proces je jednoduchý. Študent vloží do generátora text, ktorý v skratke charakterizuje tému. Na základe toho generátor vygeneruje text. Študent môže použiť takýto generátor na napísanie svojej práce za zlomok času, ktorý by ináč potreboval na vypracovanie zadanej témy. Ak študent vygenerovaný text ešte upraví, potom je obťažné odhaliť, že ho nenapísal sám.

Používanie týchto generátorov je porušením akademickej integrity, je to neetické. Veď akademická práca je o originálnom písaní, ktoré overuje a rozvíja nadobudnuté znalosti a zručnosti študentov, ich kritické myslenie. Čo by študent rozvíjal, ak by mu umelá inteligencia písala úlohy? Ak sa to neodhalí, študent dostane kredit za to, čo nenapísal.

Určité percento študentov bude vždy podvádzať a budú sa pokúšať využiť zmienené generátory vo svoj prospech. Umelá inteligencia je tu s nami, či sa nám to páči alebo nie. Ak školy nevedia odhaliť, že nesvedomitý študent používa rôzne kľučky, aby bez patričného úsilia zvládol zadané úlohy ako sú generátory textu, plagiátorstvo, využívanie služieb písania prác na objednávku (contract cheating), …, tak je to ďalšia degradácia vzdelávania.

Sme proaktívni? Boli už prijaté opatrenia voči používaniu generátorov textu využívajúcich umelú inteligenciu na stredných a vysokých školách? Vydal už rezort metodický usmernenie ako eliminovať tento fenomén? Ešte máme čas? Nemyslím si.

Súvisiace články:

Máme, ale nemáme

Aké môžu byť indície toho, že študent predložil prácu, ktorú on sám nenapísal?

Kvalita vysokoškolského vzdelávania v ohrození

Interaktívna online platforma na podporu obetí nenáležitého konania a pochybných praktík vo výskume a vzdelávaní (Victims Support Portal)

Čo môže znamenať žiť celý život v súlade s akademickou integritou?

Kolaps školstva

Raj pre plagiátorov a nielen pre nich

Vzostup a pád počtu PhD titulov udeľovaných v Rumunsku alebo sila jednotlivca

Obchod s titulmi PhD

Dá sa eliminovať plagiátorstvo?

I tak še da …

Rastúci trend: VŠ práce písané na objednávku

Ministerstvo potrebuje vrtuľníky …

ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu

Kde ťa ľudia berú, kvalita vysokoškolského vzdelávania

Písanie vysokoškolských prác na objednávku

Systémy na podporu odhaľovania plagiátov majú čo zlepšovať

Vláda pripravila STOP pre študentské práce písané na objednávku

Hrubozrnní plagiátori

Plagiátorstvo najhrubšieho zrna

Hodnotenie systémov na podporu odhaľovania plagiátov

Šmahom ruky

Školstvo – téma stále aktuálna

Konečne! Akademická integrita sa posúva vpred

Odhaľovanie plagiátov – niektoré aspekty

Chcete sa raz hanbiť po ukončení vysokej školy?

Kedy sa zobudia spiace krásavice (parlament, školstvo, justícia)?

Čím trpia plagiátori?

Protokol o kontrole originality v krivom zrkadle

Nepotrebujú zákon

Ako na plagiátorstvo (na intelektuálne znečistenie)?

Očividné plagiátorstvo

Škrt pre továrničky na tituly v Policajnej akadémii

Politici-plagiátori

Umelá inteligencia v prostredí vysokoškolského vzdelávania a s tým súvisiace etické aspekty

17.04.2024

Umelá inteligencia prudko preniká aj do školstva. Aké sú etické aspekty súvisiace s jej implementáciou vo vysokom školstve?

Ministri ako z rozprávky

24.03.2024

Viete, že celá krajina sa bude mať dobre, ak bude mať bohatých ministrov?

Slovenská republika (SR) alebo SRO

20.03.2024

Konečný odpočet vystaví koalícii budúcnosť

Žilina, polícia, riskantná jazda

Sedemnásťročného mladíka pri riskantnej jazde zastavili až policajné výstrely

27.04.2024 22:24

Vodič BMW na výzvy na zastavenie nereagoval, policajti museli použiť varovné výstrely.

Jaroslaw Kaczyński

Líder opozičnej PiS Kaczyňski: Kandidujeme do europarlamentu, aby sme odmietli Green Deal

27.04.2024 22:09

Európska zelená dohoda bude podľa Kaczyńského pre Poľsko znamenať i čoraz vyššie ceny energií, ale aj nárast cien "prakticky vo všetkých oblastiach".

žralok belavý, belasý, žralok modrý

Britského turistu zranil v Karibiku žralok, útočil len desať metrov od brehu

27.04.2024 20:00

Šesťdesiatštyriročný britský turista skončil na jednotke intenzívnej starostlivosti, keď ho pri severnom pobreží karibského ostrova Tobago napadol žralok.

elektronický monitoring osob, náramky,

Elektronický náramok malo od roku 2016 na sebe 2097 osôb

27.04.2024 17:19

Ministerstvo spravodlivosti SR od januára 2016 odsledovalo 2097 osôb s elektronickým náramkom.

julius petrus

Štatistiky blogu

Počet článkov: 103
Celková čítanosť: 177103x
Priemerná čítanosť článkov: 1719x

Autor blogu

Kategórie