V čom spočívajú hlavné predpoklady úspešnej obrany pred plagiátmi? Vždy to bola a vždy bude úzka a kvalitná spolupráca tandemu vysokoškolský učiteľ – študent pri tvorbe diplomových a iných prác pri dodržiavaní všetkých zásad akademickej integrity. Vtedy by technologické prostriedky podporujúce odhaľovanie plagiátov mali len marginálny význam.
Nižšie sú uvedené niektoré aktuálne pohľady na podvádzanie a na používanie nástrojov umelej inteligencie.
Podvádzanie (vrátane plagiátorstva) na vysokých školách sa deje častejšie, ako by sme si priali, a častejšie, ako by väčšina z nás tušila. V anonymných prieskumoch viac ako polovica vysokoškolských študentov vo vyspelých krajinách priznáva, že sa dopustili nejakého druhu podvádzania.
Štúdie, ktoré sa zaoberajú charakteristikami študentov ako sú vek, odbor štúdia, poberanie štipendia, pohlavie, rasa, etnický pôvod a rok štúdia, zvyčajne zistia slabý vzťah medzi týmito charakteristikami a mierou podvádzania alebo žiadny.
Nevieme, ako umelá inteligencia ovplyvní podvádzanie vo vysokoškolskom vzdelávaní. Napríklad ChatGPT je voľne dostupný od novembra 2022 a študenti ho už bežne používajú a boli povzbudzovaní k tomu, aby používali aj iné digitálne nástroje na písanie, ako napríklad Grammarly, Google Translate, … na svoju akademickú prácu. Neexistuje zhoda v tom, kedy sa používanie týchto digitálnych nástrojov považuje za nevhodné, a väčšina vysokých škôl zatiaľ nevypracovala jasné usmernenia o používaní týchto nástrojov.
Zdroj: https://thecheatsheet.substack.com/p/are-rates-of-misconduct-still-going
Nový výskum v oblasti umelej inteligencie otvára dôležité otázky týkajúce sa detekcie textu vytvoreného umelou inteligenciou (AI). Štúdia sa zamerala na hodnotenie funkčnosti detekčných nástrojov a ich schopnosti odhaliť rozdiel medzi textom generovaným umelou inteligenciou a textom napísaným človekom. Výskum zahŕňa 12 verejne dostupných nástrojov a dva komerčné systémy (Turnitin a PlagiarismCheck), ktoré sa bežne používajú v akademickom prostredí.
Výsledky sú prekvapujúce, pretože sa zistilo, že existujúce nástroje na detekciu nie sú dostatočne presné a spoľahlivé. Často klasifikujú obsah vytvorený umelou inteligenciou (ChatGPT) ako text napísaný človekom, navyše techniky zahmlievania / parafrázovania obsahu výrazne znižujú výkonnosť týchto nástrojov. Tento výskumný článok sumarizuje súčasné podobné vedecké a nevedecké snahy v tejto oblasti a predstavuje výsledok jedného z najrozsiahlejších doteraz vykonaných testov, ktorý je založený na prísnej metodike výskumu, originálnom súbore dokumentov a širokom zábere.
Štúdia citovaná aj v prestížnom časopise MIT Technology Review poskytuje dôležité poznatky o súčasných výzvach pri odhaľovaní textu vytvoreného umelou inteligenciou. Je potrebné vyvinúť spoľahlivejšie metódy na odhaľovanie takéhoto obsahu a zabezpečiť bezpečné používanie umelej inteligencie v akademickom a širšom kontexte. Výskum tejto problematiky je kľúčový pre rozvoj vedy a technológií v modernom svete. Veríme, že cenné informácie budú z tohto výskumu zlepšia nielen detekčné technológie, ale aj na zabezpečenie väčšej ochrany pred zneužitím obsahu vytvoreného umelou inteligenciou.
Zdroj: https://www.fi.muni.cz/app/news?feed_id=title&archive=1&id=3158
Odporúčania k etickému používaniu umelej inteligencie môžete nájsť tu: https://edintegrity.biomedcentral.com/articles/10.1007/s40979-023-00133-4
Súvisiace články:
Podvádzanie vysokoškolákov pri online skúškach počas covidu
Sú nástroje na detekciu textu generovaného umelou inteligenciou spoľahlivé?
Ako hlboko v dejinách majú korene integrita, etika a etiketa?
Technology as an Ally and an Adversary of Academic Integrity
Detekcia textu vytvoreného umelou inteligenciou v študentských prácach (príklad z Kanady)
Ako vie byť umelá inteligencia nespoľahlivá
Buďte opatrní, neverte vždy tomu čo vidíte, čítate, počujete …
Akademické podvody netreba podceňovať
Umelá inteligencia v roli pomocníka pri akademických podvodoch
Aké môžu byť indície toho, že študent predložil prácu, ktorú on sám nenapísal?
Kvalita vysokoškolského vzdelávania v ohrození
Čo môže znamenať žiť celý život v súlade s akademickou integritou?
Raj pre plagiátorov a nielen pre nich
Dá sa eliminovať plagiátorstvo?
Celá debata | RSS tejto debaty