Myslenie = nenahraditeľná kompetencia

Myslenie sa nedá outsourcovať – treba si ho zaslúžiť mozgovou námahou. Pedagógovia čoraz častejšie posudzujú „vyleštené“ práce, logicky uhladené a dobre štruktúrované, ale keď sa opýtajú študentov na ich myšlienkový postup, zaváhajú. Používanie UI (umelej inteligencie) blokuje “brúsenie” mozgových závitov, ktoré formujú hlboké myslenie a reflexiu. Študenti tak môžu prísť o myšlienkovú zdatnosť – schopnosť kriticky myslieť, syntetizovať informácie a riešiť komplexné problémy.

UI rieši úlohy rýchlo a efektívne, ale z pohľadu kognitívnej neurovedy je to erózia nervových procesov podporujúcich uvažovanie a dlhodobé učenie. Mozog nie je statický – je dynamickým systémom, ktorý sa formuje prostredníctvom námahy. Keď študenti obchádzajú mentálnu námahu, riskujú, že sa stanú pasívnymi pozorovateľmi namiesto toho, aby boli aktívnymi tvorcami myšlienok. Študenti, ktorí sa spoliehajú na UI, trénujú reaktivitu a závislosť, nie intelektuálnu odolnosť.

Mozog sa stáva tým, čo praktizuje. Študenti zapájajúci sa do kritického myslenia posilňujú pamäťové siete a pestujú intelektuálnu sebadôveru. UI môže byť nástrojom podporujúcim myslenie len vtedy, keď ho umocňuje, nie keď ho nahrádza.

Skutočná hodnota učenia nie je v dosiahnutí správnej odpovede, ale v cestách, ktoré vedú k jej dosiahnutiu – cez neistotu, výzvy a reflexiu. Mozog sa buduje sedením v napätí z nevedomosti a opätovným prehodnocovaním toho, čo nefungovalo, až kým konečne to začne fungovať. To je pomalý proces, ktorý vytvára nielen pochopenie, ale aj dôveru, originalitu a intelektuálnu sebadôveru.

Študenti môžu premeškať príležitosť rozvíjať schopnosť myslieť hlboko a nezávisle – jedinečnú výhodu, ktorú nemožno získať externe. Otázka znie: Kým sa stanete, keď necháte niečo iné, aby myslelo za vás? Daň za to bude, že časť vašej mysle sa nikdy nevyvinie.

Zdroj:

Outsourcing Thought: The Hidden Cost of Letting AI Think for You

Ďalšia otázka: Ako je na to pripravená naša školská sústava v dobe UI, aby produkovala kriticky mysliacich študentov a nie študentov s povrchnými znalosťami? Je to skutočne vážna situácia, ktorá vyžaduje strategické rozhodnutia. Čo ponúklo Ministerstvo školstva v tejto veci školám? 

Čo mága USA? MAGA?

21.03.2025

Kritický pohľad na politiku USA od autorov z USA.

Ako ďalej s písomnými prácami na vysokých školách?

17.03.2025

Nové technológie prinášajú pozitíva i negatíva na ktoré je potrebné reagovať rýchlo, čo asi nie je náš prípad.

fico, takáč

Fico tvrdí, že Leyenová mu za Trumpove clá „strašne vynadala“

31.03.2025 12:38

Premiér očakáva od Bruselu riešenia a opatrenia.

buča

Trumpov duchovný poradca navštívil symbol ruských zverstiev. Moskva stále väzní desiatky civilistov z Buče

31.03.2025 12:30

V Buči počas necelého mesiaca ruskej okupácie zahynulo okolo 700 civilistov.

musk

Volebná korupcia? Podpísali petíciu proti sudcom. Musk „odmenil“ dvoch Američanov miliónom dolárov

31.03.2025 12:19

Voľby do najvyššieho súdu vo Wisconsine sú už teraz najdrahšími v histórii USA.

Belgicko Brusel Summit Mimoriadny

Je čas potrestať Maďarsko, hovorí budúca nemecká vláda. Budú v EÚ tresty pre 'neposlušných' členov?

31.03.2025 12:12

V príslušnom návrhu dohody nemeckých koaličných strán, ktorý sa dostalo do rúk Politica, nebolo menovite spomenuté Maďarsko, návrh naň ale jasne odkazoval.