Myslenie = nenahraditeľná kompetencia

Myslenie sa nedá outsourcovať – treba si ho zaslúžiť mozgovou námahou. Pedagógovia čoraz častejšie posudzujú „vyleštené“ práce, logicky uhladené a dobre štruktúrované, ale keď sa opýtajú študentov na ich myšlienkový postup, zaváhajú. Používanie UI (umelej inteligencie) blokuje “brúsenie” mozgových závitov, ktoré formujú hlboké myslenie a reflexiu. Študenti tak môžu prísť o myšlienkovú zdatnosť – schopnosť kriticky myslieť, syntetizovať informácie a riešiť komplexné problémy.

UI rieši úlohy rýchlo a efektívne, ale z pohľadu kognitívnej neurovedy je to erózia nervových procesov podporujúcich uvažovanie a dlhodobé učenie. Mozog nie je statický – je dynamickým systémom, ktorý sa formuje prostredníctvom námahy. Keď študenti obchádzajú mentálnu námahu, riskujú, že sa stanú pasívnymi pozorovateľmi namiesto toho, aby boli aktívnymi tvorcami myšlienok. Študenti, ktorí sa spoliehajú na UI, trénujú reaktivitu a závislosť, nie intelektuálnu odolnosť.

Mozog sa stáva tým, čo praktizuje. Študenti zapájajúci sa do kritického myslenia posilňujú pamäťové siete a pestujú intelektuálnu sebadôveru. UI môže byť nástrojom podporujúcim myslenie len vtedy, keď ho umocňuje, nie keď ho nahrádza.

Skutočná hodnota učenia nie je v dosiahnutí správnej odpovede, ale v cestách, ktoré vedú k jej dosiahnutiu – cez neistotu, výzvy a reflexiu. Mozog sa buduje sedením v napätí z nevedomosti a opätovným prehodnocovaním toho, čo nefungovalo, až kým konečne to začne fungovať. To je pomalý proces, ktorý vytvára nielen pochopenie, ale aj dôveru, originalitu a intelektuálnu sebadôveru.

Študenti môžu premeškať príležitosť rozvíjať schopnosť myslieť hlboko a nezávisle – jedinečnú výhodu, ktorú nemožno získať externe. Otázka znie: Kým sa stanete, keď necháte niečo iné, aby myslelo za vás? Daň za to bude, že časť vašej mysle sa nikdy nevyvinie.

Zdroj:

Outsourcing Thought: The Hidden Cost of Letting AI Think for You

Ďalšia otázka: Ako je na to pripravená naša školská sústava v dobe UI, aby produkovala kriticky mysliacich študentov a nie študentov s povrchnými znalosťami? Je to skutočne vážna situácia, ktorá vyžaduje strategické rozhodnutia. Čo ponúklo Ministerstvo školstva v tejto veci školám? 

Obmedzená suverenita alebo Kto chce biť, palicu si nájde

12.05.2025

Čas odhaľuje psie kúsky mocných.

Dejiny jednej strany v skratke

04.05.2025

Výkladná skriňa určitého typu politiky.

Devätoro Alberta Einsteina

01.05.2025

Niekoľko myšlienok od A. Einsteina.

fico, šimečka

Prieskum: Voľby by v apríli vyhralo PS. Opozícia by zložila vládu iba s Matovičom

22.05.2025 18:18

Vyplýva to z prieskumu agentúry Focus pre portál 360tka.

lietadlo havária nehoda kalifornia

V Kalifornii havarovalo malé lietadlo, zahynulo niekoľko ľudí. Viaceré domy zostali poškodené

22.05.2025 18:18

Pád lietadla podľa úradov spôsobil požiar najmenej 15 domov a tiež áut. Nariadili aj evakuáciu.

irán, Abbás Arákčí

Iránsky minister: Ak Izrael zaútočí na jadrové zariadenia Teheránu, zodpovednosť ponesú aj USA

22.05.2025 17:54

Arákčího vyjadrenia prišli po správach v amerických médiách, že Izrael plánuje úder na Irán.

Robert Kaliňák /  Robert Fico /

Podľa liberálov Fico i Hlas spoločne útočia na slovenskú demokraciu

22.05.2025 17:31

Snahy o oslabovanie demokratickej súťaže sa podľa SaS nápadne podobajú na autoritárske praktiky.