Dá sa eliminovať plagiátorstvo?

Celkom sa eliminovať nedá, a už vôbec nie spoliehaním sa na systémy podporujúce odhaľovanie plagiátov. Výstupy týchto systémov majú len asistenčný charakter pre rozhodovacie procesy vo veciach plagiátorstva.

Čo dokáže byť inhibítorom plagiátorstva? Predovšetkým výchova, už od kolísky pôsobením rodiny, všetkých typov škôl, rôznych spoločenstiev / komunít, okruhom priateľov, médií, vysokopostavených osôb vo verejných a štátnych inštitúciách, umelcov, športovcov, podnikateľov a tiež celkovej atmosféry v spoločnosti. Rezervy máme všade a nie nezanedbateľné. Vôbec nebude jednoduché odstrániť ich v krátkom časovom horizonte.

A to nie je problémom len na Slovensku, je to globálny problém, globálna výzva pre rodiny, pre celú vzdelávaciu infraštruktúru, pre spoločnosť, pre národy, pre krajiny, pre celú ľudskú rasu.

Na vysoké školy prichádzajú každoročne tisíce študentov z rôznych prostredí. O ich charaktere a zmysle pre integritu vysoká škola netuší. Pritom formovanie charakteru bolo tradične základnou súčasťou učebných osnov klasického vzdelávania v stredoveku. V európskej minulosti sa chápalo, že človek musí mať dostatočne vyvinutý zmysel pre charakter a integritu, kým bude schopný získať vyššie intelektuálne znalosti a teda vyššie vzdelanie. Žiaľ dôraz na budovanie charakteru a osobnú integritu sa postupne znižoval. Chýba nám ucelená politika v tomto smere. Aby sme ju mohli mať, potrebujeme poznať aktuálnu situáciu týkajúcu sa charakteru a integrity študentov. Určitý tlak a hlavne podpora v tomto smere zo strany ministerstva školstva by bola určite vítaná napr. vo forme metodického usmernenia. A rozhodne by sa nemala týkať len študentov.

Slabšie charaktery sú negatívnym príkladom a aj tie priťahujú. Žiaľ, tie negatívne príklady sú aj z prostredia dnešných „elít“. Takéto „vzory“ sú nežiadúce.

Vysoké školy, pokiaľ ide o napomáhanie plagiátorstvu, majú nejakú tú „špinu za nechtami“. Svedčia o tom prípady plagiátorstva, ktoré po rokoch usvedčujú školy zo zlyhaní. Prispievajú k tomu aj zadania pre záverečné práce, ktoré sa často opakujú resp. sú len málo pozmenené. To zvádza slabšie charaktery.

Najlepšie je, keď študent pracuje na zadaní, ktoré vedie k novým výsledkom. A to je výzva pre pedagógov, aby sa viac sústredili na koncipovanie takýchto zadaní. Je potrebné si uvedomiť, že podstatná zodpovednosť spočíva na školiteľovi záverečnej práce, ktorý je odborníkom v danej oblasti a veľmi dobre pozná príslušnú literatúru. Kvalitná práca školiteľov záverečných prác so študentmi vždy bola a bude predpokladom úspešnej eliminácie plagiátorstva.

Na záver

Albert Einstein takto hodnotí vzťah charakteru a intelektu: „Väčšina ľudí si myslí, že je to intelekt, ktorý robí skvelého vedca. Mýlia sa. Je to charakter.“

Obmedzená suverenita alebo Kto chce biť, palicu si nájde

12.05.2025

Čas odhaľuje psie kúsky mocných.

Dejiny jednej strany v skratke

04.05.2025

Výkladná skriňa určitého typu politiky.

Devätoro Alberta Einsteina

01.05.2025

Niekoľko myšlienok od A. Einsteina.

Alí Chameneí

Londýn zatýka iránskych občanov. Teherán požaduje odpovede, predvolal si britského chargé d'affaires

19.05.2025 09:20

Začiatkom mája britská polícia v rámci dvoch operácií zadržala sedem iránskych štátnych príslušníkov.

nôž, agresia

Polícia pátra po Sýrčanovi, ktorý zranil piatich miestnych chuligánov v nemeckom Belfielde

19.05.2025 08:39

Nemecká polícia pátra po mužovi, ktorý v nedeľu pred barom v meste Bielefeld napadol a zranil päť ľudí.

Robert Fico a Kamil Šaško, kybernetický útok na VšZP

Rozkol vo vláde: Šaško a Hlas sa postavili proti Ficovi. Premiér: Nervozita u partnerov je pomerne vysoká

19.05.2025 08:00

Nezhody pri pandemickej dohode sa vynorili cez víkend, v pondelok o nej bude rokovať vláda