Dá sa eliminovať plagiátorstvo?

Celkom sa eliminovať nedá, a už vôbec nie spoliehaním sa na systémy podporujúce odhaľovanie plagiátov. Výstupy týchto systémov majú len asistenčný charakter pre rozhodovacie procesy vo veciach plagiátorstva.

Čo dokáže byť inhibítorom plagiátorstva? Predovšetkým výchova, už od kolísky pôsobením rodiny, všetkých typov škôl, rôznych spoločenstiev / komunít, okruhom priateľov, médií, vysokopostavených osôb vo verejných a štátnych inštitúciách, umelcov, športovcov, podnikateľov a tiež celkovej atmosféry v spoločnosti. Rezervy máme všade a nie nezanedbateľné. Vôbec nebude jednoduché odstrániť ich v krátkom časovom horizonte.

A to nie je problémom len na Slovensku, je to globálny problém, globálna výzva pre rodiny, pre celú vzdelávaciu infraštruktúru, pre spoločnosť, pre národy, pre krajiny, pre celú ľudskú rasu.

Na vysoké školy prichádzajú každoročne tisíce študentov z rôznych prostredí. O ich charaktere a zmysle pre integritu vysoká škola netuší. Pritom formovanie charakteru bolo tradične základnou súčasťou učebných osnov klasického vzdelávania v stredoveku. V európskej minulosti sa chápalo, že človek musí mať dostatočne vyvinutý zmysel pre charakter a integritu, kým bude schopný získať vyššie intelektuálne znalosti a teda vyššie vzdelanie. Žiaľ dôraz na budovanie charakteru a osobnú integritu sa postupne znižoval. Chýba nám ucelená politika v tomto smere. Aby sme ju mohli mať, potrebujeme poznať aktuálnu situáciu týkajúcu sa charakteru a integrity študentov. Určitý tlak a hlavne podpora v tomto smere zo strany ministerstva školstva by bola určite vítaná napr. vo forme metodického usmernenia. A rozhodne by sa nemala týkať len študentov.

Slabšie charaktery sú negatívnym príkladom a aj tie priťahujú. Žiaľ, tie negatívne príklady sú aj z prostredia dnešných „elít“. Takéto „vzory“ sú nežiadúce.

Vysoké školy, pokiaľ ide o napomáhanie plagiátorstvu, majú nejakú tú „špinu za nechtami“. Svedčia o tom prípady plagiátorstva, ktoré po rokoch usvedčujú školy zo zlyhaní. Prispievajú k tomu aj zadania pre záverečné práce, ktoré sa často opakujú resp. sú len málo pozmenené. To zvádza slabšie charaktery.

Najlepšie je, keď študent pracuje na zadaní, ktoré vedie k novým výsledkom. A to je výzva pre pedagógov, aby sa viac sústredili na koncipovanie takýchto zadaní. Je potrebné si uvedomiť, že podstatná zodpovednosť spočíva na školiteľovi záverečnej práce, ktorý je odborníkom v danej oblasti a veľmi dobre pozná príslušnú literatúru. Kvalitná práca školiteľov záverečných prác so študentmi vždy bola a bude predpokladom úspešnej eliminácie plagiátorstva.

Na záver

Albert Einstein takto hodnotí vzťah charakteru a intelektu: „Väčšina ľudí si myslí, že je to intelekt, ktorý robí skvelého vedca. Mýlia sa. Je to charakter.“

Slovenské vody liečivé (3)

05.11.2025

Minerálne pramene na Spiši popísané pred rokom 1549

Slovenské vody liečivé (2)

22.10.2025

Slovenské podivuhodné vody liečivé videné očami znalca zo 16. storočia.

Slovenské vody liečivé (1)

28.09.2025

Pohľad na liečivé vody v čase

2010-snapshots-album

Pakistan napriek prímeriu zaútočil na Afganistan

06.11.2025 16:03

Pakistan použil ľahké a ťažké zbrane a zaútočil na civilné oblasti.

Havária na diaľnici D1, kamión

Tragédia na diaľnici D1: na úseku medzi Piešťanmi a Trnavou hlásia smrteľnú nehodu

06.11.2025 15:35, aktualizované: 16:20

Na mieste sa tvoria kolóny.

Hlina alojz

Penzióny za milióny z EÚ neplnia účel. Opozícia hovorí o fraške: PPA zistila chyby, no kontroly boli vraj len formálne. Takáč reaguje

06.11.2025 15:30, aktualizované: 16:21

PPA uznala možnosť odstúpiť od zmluvy, pokiaľ nedošlo k naplneniu cieľov projektu, a žiadať vrátenie prostriedkov.

rakúsko, škola, streľba, graz, polícia

Vo Viedni odhalili skrýšu so zbraňami údajne napojenú na hnutie Hamas

06.11.2025 15:21

Spravodajská služba nadobudla „podozrenie, že skupina priviezla do Rakúska zbrane na použitie pri možných teroristických útokoch v Európe“.