Dá sa eliminovať plagiátorstvo?

Celkom sa eliminovať nedá, a už vôbec nie spoliehaním sa na systémy podporujúce odhaľovanie plagiátov. Výstupy týchto systémov majú len asistenčný charakter pre rozhodovacie procesy vo veciach plagiátorstva.

Čo dokáže byť inhibítorom plagiátorstva? Predovšetkým výchova, už od kolísky pôsobením rodiny, všetkých typov škôl, rôznych spoločenstiev / komunít, okruhom priateľov, médií, vysokopostavených osôb vo verejných a štátnych inštitúciách, umelcov, športovcov, podnikateľov a tiež celkovej atmosféry v spoločnosti. Rezervy máme všade a nie nezanedbateľné. Vôbec nebude jednoduché odstrániť ich v krátkom časovom horizonte.

A to nie je problémom len na Slovensku, je to globálny problém, globálna výzva pre rodiny, pre celú vzdelávaciu infraštruktúru, pre spoločnosť, pre národy, pre krajiny, pre celú ľudskú rasu.

Na vysoké školy prichádzajú každoročne tisíce študentov z rôznych prostredí. O ich charaktere a zmysle pre integritu vysoká škola netuší. Pritom formovanie charakteru bolo tradične základnou súčasťou učebných osnov klasického vzdelávania v stredoveku. V európskej minulosti sa chápalo, že človek musí mať dostatočne vyvinutý zmysel pre charakter a integritu, kým bude schopný získať vyššie intelektuálne znalosti a teda vyššie vzdelanie. Žiaľ dôraz na budovanie charakteru a osobnú integritu sa postupne znižoval. Chýba nám ucelená politika v tomto smere. Aby sme ju mohli mať, potrebujeme poznať aktuálnu situáciu týkajúcu sa charakteru a integrity študentov. Určitý tlak a hlavne podpora v tomto smere zo strany ministerstva školstva by bola určite vítaná napr. vo forme metodického usmernenia. A rozhodne by sa nemala týkať len študentov.

Slabšie charaktery sú negatívnym príkladom a aj tie priťahujú. Žiaľ, tie negatívne príklady sú aj z prostredia dnešných „elít“. Takéto „vzory“ sú nežiadúce.

Vysoké školy, pokiaľ ide o napomáhanie plagiátorstvu, majú nejakú tú „špinu za nechtami“. Svedčia o tom prípady plagiátorstva, ktoré po rokoch usvedčujú školy zo zlyhaní. Prispievajú k tomu aj zadania pre záverečné práce, ktoré sa často opakujú resp. sú len málo pozmenené. To zvádza slabšie charaktery.

Najlepšie je, keď študent pracuje na zadaní, ktoré vedie k novým výsledkom. A to je výzva pre pedagógov, aby sa viac sústredili na koncipovanie takýchto zadaní. Je potrebné si uvedomiť, že podstatná zodpovednosť spočíva na školiteľovi záverečnej práce, ktorý je odborníkom v danej oblasti a veľmi dobre pozná príslušnú literatúru. Kvalitná práca školiteľov záverečných prác so študentmi vždy bola a bude predpokladom úspešnej eliminácie plagiátorstva.

Na záver

Albert Einstein takto hodnotí vzťah charakteru a intelektu: „Väčšina ľudí si myslí, že je to intelekt, ktorý robí skvelého vedca. Mýlia sa. Je to charakter.“

Premiér o premiérovi (2)

13.11.2025

Už pred vyše štyroma tisícročiami boli známe princípy etického vládnutia a efektívnej administratívy ...

Premiér o premiérovi (1)

11.11.2025

Hodnoty stále platné, ale ...

Slovenské vody liečivé (3)

05.11.2025

Minerálne pramene na Spiši popísané pred rokom 1549

Erik Kaliňák

E. Kaliňák: Nevidím dôvody, aby Miroslav Lajčák u premiéra skončil

16.11.2025 14:00

Ministri súčasnej vlády evidentne prihrávajú verejné zdroje svojim ľuďom, uviedla Mesterová.

putin

Putinov úhlavný rival varuje Európu. Pripravte sa na druhú studenú vojnu, nech to na Ukrajine dopadne akokoľvek

16.11.2025 13:00

Jediná reálna šanca na prelomenie Putinovej moci bola v prvých dvoch rokoch po začiatku invázie, povedal Chodorkovskij.

Matúš Šutaj Eštok, Michal Šimečka

Šutaj Eštok nechápe postup premiéra v prípade Kmeca. Šimečka: Fico so stranou Hlas dlhodobo zametá

16.11.2025 12:12, aktualizované: 13:15

Šimečka v tejto súvislosti povedal, že Kmecova rezignácia je priznaním toho, že rozdelenie dotácii bol „kšeft".

SR Bratislava NRSR Schôdza 39. Ústava Novela BAX

Mikloško: Odkláňame sa od línie z novembra 1989, veci sa vulgarizujú

16.11.2025 12:03

Najsilnejšou zbraňou v slovenských dejinách bola sila nenásilného odporu.