Škola budúcnosti (pohľad spred vyše 50-tich rokov)

Prvé, čo v škole budúcnosti zanikne, bude podľa prognózy  skupiny vedcov vyučovanie, ktoré vedie učiteľ v uzavretej triede (pre túto prognózu budúcnosť predstavovala obdobie okolo roku 1990). Žiaci sa budú voľne pohybovať po škole, či už to bude miestnosť, budova, komplex budov, alebo ešte väčší objekt. Preto každému učiteľovi bude veľmi záležať na tom, aby vzbudil záujem u žiakov a aby prinútil svojich zverencov k aktívnej účasti na vyučovaní.

Voľne sa pohybujúci žiaci v škole budúcnosti nevyvolajú zmätok, akoby sa mohlo zdať. Taký názor vychádza z dnešného (rozumej vtedajšieho) chápania vyučovania – skôr vyučovania ako poznávania – a z domnienky, že taký proces musí byť bolestivý. V novej škole nebude rozdielu medzi hrou a prácou. Žiak sa bude vzdelávať a vychovávať na základe slobodného vzájomného vplyvu dieťaťa a citlivého prostredia.

Žiak nového typu si bude sám určovať výchovný priestor, osnovy a vypracuje si aj vlastné metódy štúdia. Učiteľ tu bude k dispozícii iba ako usmerňovateľ, ako poradca. Hybnou silou bude samotné vzdelávanie. Nikoho nebude treba nútiť do hry. Morálka a disciplína vyplynú priamo z povahy objavovaného. Žiaka budúcnosti môžeme prirovnať k hrajúcemu sa dieťaťu alebo k tvoriacemu umelcovi. Výchova bude oveľa väčšmi rátať s rozvíjaním zmyslov a vnímania, nebude natoľko prepchávať mozog. A nijako to nebude na úkor rozumu.

Zlikvidovali by sa neduhy starej školy, ktorej odborníci všeličo vyčítajú. Škola totiž namiesto toho, aby povzbudzovala mládež ďalej sa učiť, objavovať, rozvíjať sa a rásť, toto skôr spomaľuje. Škola sa z bolestnej prípravy na zamestnanie, ktorá z nás robí menej, akoby sme mohli v skutočnosti byť, zmení na vzdelávanie chápané ako umenie naučiť sa milovať, zaujímať sa o všetko, rásť, meniť sa. Budú sa spoliehať na vlastné sily. Hnacou silou bude samo poznávanie, sebavzdelávanie, ktoré vzbudzuje nesmierny záujem, nadšenie, zážitok i radosť. Ten kto poznáva je ozajstným lovcom, objaviteľom, bádateľom.

Čo k tomu dodať?

Smery naznačené vtedajšou prognózou sa nenaplnili. Ešte aj dnes pôsobí táto prognóza ako science fiction.

Spýtal som sa Konfucia, ako hodnotí vládu R. Fica

30.05.2025

Úlohou vládcu je zjednocovať a vládnuť so spravodlivosťou, získavať si ľudí morálne opodstatnenými prostriedkami.

Obmedzená suverenita alebo Kto chce biť, palicu si nájde

12.05.2025

Čas odhaľuje psie kúsky mocných.

Dejiny jednej strany v skratke

04.05.2025

Výkladná skriňa určitého typu politiky.

SR Bratislava NRSR odvolávanie uznášanianeschopnosť vláda

Fico reaguje na Marcinkovú: Návrhom na podporu protiruských sankcií sa vôbec nezaoberáme

12.07.2025 12:48

„To, čo predložili opoziční poslanci, nemá žiadnu právnu legitimitu, žiadnu právnu záväznosť,“ odkázal premiér.

Freycinet, Tasmánia, Austrália, pláž, more, dovolenka

Bez topánok, 24 km od auta. Stratená nemecká turistka prežila v austrálskej divočine 11 nocí

12.07.2025 12:20

Carolina Wilgaová bola už presvedčená, že ju už nikto nenájde.

Slučka, povraz, obesiť, obesenie, poprava

Irán verejne popravil muža odsúdeného za znásilnenie a vraždu dievčaťa

12.07.2025 11:36

Rodina obete zo severozápadného mesta Búkán sa zúčastnila na právnom konaní a požiadala o verejnú popravu.

Železničná stanica v Malackách.

Obrovský hazard. Muž kráčal po vozni, zasiahol ho prúd. Utrpel rozsiahle popáleniny

12.07.2025 11:14

Polícia už začala trestné stíhanie vo veci trestného činu ublíženia na zdraví.