Škola budúcnosti (pohľad spred vyše 50-tich rokov)

Prvé, čo v škole budúcnosti zanikne, bude podľa prognózy  skupiny vedcov vyučovanie, ktoré vedie učiteľ v uzavretej triede (pre túto prognózu budúcnosť predstavovala obdobie okolo roku 1990). Žiaci sa budú voľne pohybovať po škole, či už to bude miestnosť, budova, komplex budov, alebo ešte väčší objekt. Preto každému učiteľovi bude veľmi záležať na tom, aby vzbudil záujem u žiakov a aby prinútil svojich zverencov k aktívnej účasti na vyučovaní.

Voľne sa pohybujúci žiaci v škole budúcnosti nevyvolajú zmätok, akoby sa mohlo zdať. Taký názor vychádza z dnešného (rozumej vtedajšieho) chápania vyučovania – skôr vyučovania ako poznávania – a z domnienky, že taký proces musí byť bolestivý. V novej škole nebude rozdielu medzi hrou a prácou. Žiak sa bude vzdelávať a vychovávať na základe slobodného vzájomného vplyvu dieťaťa a citlivého prostredia.

Žiak nového typu si bude sám určovať výchovný priestor, osnovy a vypracuje si aj vlastné metódy štúdia. Učiteľ tu bude k dispozícii iba ako usmerňovateľ, ako poradca. Hybnou silou bude samotné vzdelávanie. Nikoho nebude treba nútiť do hry. Morálka a disciplína vyplynú priamo z povahy objavovaného. Žiaka budúcnosti môžeme prirovnať k hrajúcemu sa dieťaťu alebo k tvoriacemu umelcovi. Výchova bude oveľa väčšmi rátať s rozvíjaním zmyslov a vnímania, nebude natoľko prepchávať mozog. A nijako to nebude na úkor rozumu.

Zlikvidovali by sa neduhy starej školy, ktorej odborníci všeličo vyčítajú. Škola totiž namiesto toho, aby povzbudzovala mládež ďalej sa učiť, objavovať, rozvíjať sa a rásť, toto skôr spomaľuje. Škola sa z bolestnej prípravy na zamestnanie, ktorá z nás robí menej, akoby sme mohli v skutočnosti byť, zmení na vzdelávanie chápané ako umenie naučiť sa milovať, zaujímať sa o všetko, rásť, meniť sa. Budú sa spoliehať na vlastné sily. Hnacou silou bude samo poznávanie, sebavzdelávanie, ktoré vzbudzuje nesmierny záujem, nadšenie, zážitok i radosť. Ten kto poznáva je ozajstným lovcom, objaviteľom, bádateľom.

Čo k tomu dodať?

Smery naznačené vtedajšou prognózou sa nenaplnili. Ešte aj dnes pôsobí táto prognóza ako science fiction.

Demokracia v kríze (nielen u nás) – pomôže reparát?

03.11.2024

Som tu hlavný a môžem si robiť čo chcem (západná demokracia). Som súčasťou väčšieho celku a musím brať ohľad aj na ostatných (reparatívna demokracia)

Čo všetko sa kradne …

24.10.2024

Podvodnícke maniere prekvitajú aj vo sfére vedeckých časopisoch. Viac v článku.

To sú zuby, aké majú byť

17.10.2024

Ste radi, keď na prvý pohľad je zrejmé, že máte protézu?

polícia, košice, akcia exces

Košický policajt údajne zbil zadržaného, muž na následky zranení zomrel. Hrozí mu 12 až 15 rokov väzenia

12.11.2024 13:28

Podľa vyšetrovateľa UIS jeden z policajtov 5. novembra zaistil osobu pri trestnom čine a následne jej spôsobil viaceré zranenia hlavy, tváre a ďalších častí tela, čo viedlo k opuchu mozgu.

Čína auto

Masaker v Číne: Senior autom úmyselne narazil do davu, zabil 35 ľudí

12.11.2024 13:11, aktualizované: 13:45

Podozrivý bol zadržaný po tom, čo sa pokúsil spáchať samovraždu.

Tomáš Drucker, minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR

Ôsmaci dosiahli v štúdii počítačovej a informačnej gramotnosti lepšie výsledky ako priemer 34 krajín

12.11.2024 12:47

Drucker však upozornil na to, že slovenskí žiaci dosiahli horšie výsledky ako pred desiatimi rokmi.

Harbour Park

Za obeť má padnúť 100-tisíc stromov. Pre megalomanský projekt je už podnet na GP

12.11.2024 12:23

Ak z celkového počtu drevín odpočítame invázne nepôvodné druhy, tak nám v riešenom území zostane približne 51 000 drevín, oponuje investor.