Škola budúcnosti (pohľad spred vyše 50-tich rokov)

Prvé, čo v škole budúcnosti zanikne, bude podľa prognózy  skupiny vedcov vyučovanie, ktoré vedie učiteľ v uzavretej triede (pre túto prognózu budúcnosť predstavovala obdobie okolo roku 1990). Žiaci sa budú voľne pohybovať po škole, či už to bude miestnosť, budova, komplex budov, alebo ešte väčší objekt. Preto každému učiteľovi bude veľmi záležať na tom, aby vzbudil záujem u žiakov a aby prinútil svojich zverencov k aktívnej účasti na vyučovaní.

Voľne sa pohybujúci žiaci v škole budúcnosti nevyvolajú zmätok, akoby sa mohlo zdať. Taký názor vychádza z dnešného (rozumej vtedajšieho) chápania vyučovania – skôr vyučovania ako poznávania – a z domnienky, že taký proces musí byť bolestivý. V novej škole nebude rozdielu medzi hrou a prácou. Žiak sa bude vzdelávať a vychovávať na základe slobodného vzájomného vplyvu dieťaťa a citlivého prostredia.

Žiak nového typu si bude sám určovať výchovný priestor, osnovy a vypracuje si aj vlastné metódy štúdia. Učiteľ tu bude k dispozícii iba ako usmerňovateľ, ako poradca. Hybnou silou bude samotné vzdelávanie. Nikoho nebude treba nútiť do hry. Morálka a disciplína vyplynú priamo z povahy objavovaného. Žiaka budúcnosti môžeme prirovnať k hrajúcemu sa dieťaťu alebo k tvoriacemu umelcovi. Výchova bude oveľa väčšmi rátať s rozvíjaním zmyslov a vnímania, nebude natoľko prepchávať mozog. A nijako to nebude na úkor rozumu.

Zlikvidovali by sa neduhy starej školy, ktorej odborníci všeličo vyčítajú. Škola totiž namiesto toho, aby povzbudzovala mládež ďalej sa učiť, objavovať, rozvíjať sa a rásť, toto skôr spomaľuje. Škola sa z bolestnej prípravy na zamestnanie, ktorá z nás robí menej, akoby sme mohli v skutočnosti byť, zmení na vzdelávanie chápané ako umenie naučiť sa milovať, zaujímať sa o všetko, rásť, meniť sa. Budú sa spoliehať na vlastné sily. Hnacou silou bude samo poznávanie, sebavzdelávanie, ktoré vzbudzuje nesmierny záujem, nadšenie, zážitok i radosť. Ten kto poznáva je ozajstným lovcom, objaviteľom, bádateľom.

Čo k tomu dodať?

Smery naznačené vtedajšou prognózou sa nenaplnili. Ešte aj dnes pôsobí táto prognóza ako science fiction.

Obmedzená suverenita alebo Kto chce biť, palicu si nájde

12.05.2025

Čas odhaľuje psie kúsky mocných.

Dejiny jednej strany v skratke

04.05.2025

Výkladná skriňa určitého typu politiky.

Devätoro Alberta Einsteina

01.05.2025

Niekoľko myšlienok od A. Einsteina.

irán, Abbás Arákčí

Iránsky minister: Ak Izrael zaútočí na jadrové zariadenia Teheránu, zodpovednosť ponesú aj USA

22.05.2025 17:54

Arákčího vyjadrenia prišli po správach v amerických médiách, že Izrael plánuje úder na Irán.

Robert Kaliňák /  Robert Fico /

Podľa liberálov Fico i Hlas spoločne útočia na slovenskú demokraciu

22.05.2025 17:31

Snahy o oslabovanie demokratickej súťaže sa podľa SaS nápadne podobajú na autoritárske praktiky.

Benjamin Netanjahu, Tel Aviv, 2. apríla 2025

Netanjahu sťahuje z Kataru svojich vyjednávačov, píšu izraelské médiá

22.05.2025 17:29

Ani predchádzajúce kolá rokovaní nedokázali zabezpečiť pokrok pri ukončení vojny.

Starmer

Veľká Británia odovzdala Mauríciu kontrolu nad Čagoskými ostrovmi

22.05.2025 17:05

Dohoda umožní Británii najbližších 99 rokov využívať strategicky dôležitú americko-britskú leteckú základňu na atole Diego Garcia.