Premiér o premiérovi (2)

PTAHHOTEPOVE POUČENIA a koncept MAAT sú spomenuté a vysvetlené v predošlom príspevku. Predstavujú jeden z najstarších známych kódexov pre etické vládnutie a efektívnu administratívu.

Koncept MAAT nebol len abstraktnou predstavou spravodlivosti, ale súborom princípov, ktoré definovali morálny a spoločenský poriadok. Stabilita, ktorú prinášal, vychádzala z presvedčenia, že spoločnosť môže fungovať len vtedy, ak sú administratívne procesy a ľudské správanie pravdivé, spravodlivé a konzistentné. Úlohou faraóna, a v jeho mene aj jeho prvého ministra/premiéra – vezíra PTAHHOTEPA –  bolo udržiavať MAAT, pretože len tak bola zabezpečená stabilita, prosperita a legitimita ríše. Ak by vezír zlyhal v aplikácii MAAT, chaos by nahradil poriadok.

PTAHHOTEP vytvoril rozsiahly súbor rád, ktoré sú priamou analógiou moderného prístupu k výkonnej moci. Jeho text funguje ako príručka pre hornú triedu a úradníkov. Poukazuje na to, že úspech, či už osobný alebo finančný, je priamo prepojený s morálnym správaním. Kľúčové cnosti, ako je vďačnosť a spokojnosť, prinášajú mier do domácností a pomáhajú človeku nájsť súlad s vyššími zákonmi, čo je kľúčom k pokoju v spoločnosti. 

Moderný právny štát a demokratická správa sú v podstate inštitucionalizovanou snahou o uplatňovanie MAAT – vytvorenie predvídateľnej, nestrannej a spravodlivej vlády.

Podľa PTAHHOTEPA vládca musí byť predvídateľný, spoľahlivý a jeho rozhodnutia musia byť založené na pravde. Explicitne uvádza, že žiadny človek sa nerodí múdry. To implicitne nabáda k neustálemu učeniu, konzultáciám a spoliehaniu sa na skúsených radcov, čo v modernom kontexte zodpovedá riadnemu legislatívnemu procesu a využívaniu odborných expertíz.

Slovenská vláda pod staroegyptskou optikou v kocke

Pozrime sa na aktuálnu vládu cez optiku princípov PTAHHOTEPA a MAAT. Táto optika odkrýva zložité súvislosti, v ktorých sa verejné ciele poriadku a spravodlivosti dosahujú pomocou metód, ktoré samotný princíp MAAT zneisťujú a poškodzujú.

Spravodlivosť, nestrannosť, ochrana zákona: Princíp bol narušený predovšetkým prostredníctvom zásahov do justičného systému. Zrušenie ÚŠP a oslabenie NAKA, napriek ich preukázateľným výsledkom v boji proti korupcii predstavuje demontáž inštitucionálnych záruk nestrannosti. Situáciu zhoršuje účasť osôb v etickom konflikte pri príprave legislatívy, čo spochybňuje elementárnu bezúhonnosť procesu.

Rozvážnosť, trpezlivosť, využitie múdrosti: Najzávažnejšie porušenie PTAHHOTEPOVEJ požiadavky na múdrosť a trpezlivosť sa preukázalo v legislatívnom procese. Použitie zrýchleného konania na prijatie kľúčových trestných kódexov bez riadnej expertnej diskusie a analýzy dopadov viedlo k právnej neistote a nutnosti zásahov Ústavného súdu. Fiškálna konsolidácia, ktorá kombinuje príjmové opatrenia s rastúcimi neproduktívnymi výdavkami ďalej znižuje dlhodobú dôveryhodnosť ekonomickej správy štátu.   

Pokora a dialóg: Vládnutie bolo poznačené nedostatkom pokory a otvoreným konfliktom s kontrolnými mechanizmami. Prerušenie komunikácie s vybranými médiami  a démonizácia kritickej občianskej spoločnosti  je v priamom rozpore s PTAHHOTEPOVÝM imperatívom vyhýbať sa agresívnej rétorike a udržiavať spoločenskú harmóniu.   

Odolnosť voči chamtivosti: Oslabenie trestnej politiky voči veľkej korupcii je kardinálnym zlyhaním. Skrátenie premlčacích lehôt a drastické zvýšenie hraníc škody viedlo k faktickej beztrestnosti pre rozsiahlu majetkovú kriminalitu (škody za milióny eur). Ide o rezignáciu na stíhanie za chamtivosť, ktoré PTAHHOTEP považoval za hrozbu pre MAAT.   

Sociálna spokojnosť: V tejto oblasti je zaznamenaný čiastočný súlad. Vláda deklaruje záväzky voči silnému sociálnemu štátu  a prijíma cielené opatrenia na podporu zraniteľných (sociálne služby). Avšak zvýšenie celkového daňového bremena a kroky ako zníženie daňového bonusu na dieťa  priamo zaťažujú pracujúce rodiny, čím narúšajú spokojnosť domácností.

Optika s väčším rozlíšením (detailizácia)

  1. Spravodlivosť, nestrannosť, ochrana zákona, rozvážnosť, trpezlivosť, využitie múdrosti, stíhanie porušovania poriadku 

Najväčšiemu etickému konfliktu so staroegyptskými princípmi čelí aktuálna vláda v oblasti justície a právneho štátu. Zásadné zmeny v trestnoprávnej legislatíve, predovšetkým novela Trestného zákona (TZ) z roku 2024, sú vnímané ako demontáž inštitucionálnych záruk spravodlivosti, nestrannosti, ochrany zákona a efektivity v boji proti chamtivosti a porušovania poriadku.

Zásadným krokom, ktorý vyvolal hlbokú domácu i medzinárodnú kritiku, bolo zrušenie Úradu Špeciálnej Prokuratúry (ÚŠP). Vláda SR toto zrušenie odôvodnila snahou o odstránenie nesúladu v systéme prokuratúry, zvýšenie celkovej efektivity a rešpektovanie princípov právneho štátu, pričom premiér Fico označil ÚŠP za „semenište zla a nenávisti“.   

Z pohľadu MAAT je táto akcia v priamom rozpore s princípom spravodlivosti, nestrannosti, ochrany zákona. ÚŠP bol špecializovaný orgán, ktorý dosahoval preukázateľné výsledky: až 95 % korupčných káuz, ktoré ÚŠP posunula na Špecializovaný trestný súd, skončilo odsúdením. Cieľom MAAT je spravodlivosť, ktorá je nestranná a efektívna. Zrušenie ÚŠP a presunutie káuz pod agendu krajských prokuratúr oslabuje túto špecializáciu v boji proti korupcii a závažnému organizovanému zločinu. 

Rovnako problematické je avizované zrušenie alebo zásadná reorganizácia Národnej kriminálnej agentúry (NAKA), ktorej vyšetrovatelia sa špecializovali na korupciu. Vláda síce tvrdí, že cieľom je posilniť efektivitu polície, ale obmedzenie rozsahu jej právomocí  a oslabenie špecializácie orgánov činných v trestnom konaní vedie k zníženiu schopnosti štátu vyšetrovať a trestať závažnú trestnú činnosť. Tieto kroky sú medzinárodne vnímané ako ústupok v boji proti korupcii a zhoršenie kvality právneho štátu.

PTAHHOTEP explicitne varuje, že chamtivosť zaslepuje srdce. Preto je jednou z primárnych úloh vezíra/premiéra zabezpečiť efektívne stíhanie a potrestanie rozsiahlej majetkovej kriminality, aby sa zachoval spoločenský poriadok.   

Novela TZ však zaviedla zmeny, ktoré sa javia ako priama rezignácia na tento princíp. Došlo k zásadnému zníženiu trestných sadzieb a k výraznému zvýšeniu prahov pre výšku škody, čo mení trestnosť skutkov. Kritickým dôsledkom bolo praktické vymiznutie trestu prepadnutia majetku. Súd ho môže uložiť len pri škode alebo zisku presahujúcom 650-tisíc eur a len v prípade nepodmienečných trestov. Zásadné oslabenie postihu pre chamtivosť ilustrujú aj dáta: v roku 2022 prepadol majetok 48 osobám, zatiaľ čo po úprave zákona to bolo deväť osôb. 

Ešte závažnejšie dôsledky má skrátenie premlčacích lehôt pre viaceré skutky. Táto zmena, aplikovaná retroaktívne, viedla k tomu, že stíhanie bolo zastavené voči 289 osobám, ktoré spôsobili škodu presahujúcu 63 miliónov eur (to sú straty, ktoré ostávajú bez náhrady). Novela pomohla viac ako 3 000 obžalovaným, podozrivým alebo obvineným osobám. V kontexte etiky MAAT ide o rozsiahlu amnestiu pre závažnú majetkovú kriminalitu. Ak vláda úmyselne vytvára legislatívny rámec, ktorý legalizuje beztrestnosť pre rozsiahlu chamtivosť, porušuje tým kľúčový pilier, t. j.  stíhanie porušovania poriadku a zlyháva v ochrane poškodených.  

Vláda a Ministerstvo spravodlivosti síce deklarujú, že zmeny zavádzajú prvky restoratívnej justície, kde sa kladie dôraz na nápravu páchateľa, náhradu škody pre obete a humanizáciu trestov. Hoci princíp nápravy škody a humanizácie je v súlade s komplexnou filozofiou MAAT, aplikácia týchto zmien bola disproporčná a viedla k rozsiahlej beztrestnosti pre elitu. Keď je humanizácia trestov (ktorá je štrukturálne prospešná) spojená s masívnym a plošným oslabením postihu pre korupciu, je MAAT len formálnym rámcom, namiesto toho, aby bola skutočne posilnená.   

PTAHHOTEP vyžaduje, aby vládca konal s rozvahou a múdrosťou. V kontexte moderného právneho štátu to znamená dodržiavanie riadneho legislatívneho procesu s vecnou diskusiou a analýzou dopadov.

Novela TZ bola presadená v zrýchlenom legislatívnom konaní. Tento proces bol realizovaný mocensky a bez riadnej odbornej diskusie, pričom boli ignorované kľúčové pripomienky Generálnej prokuratúry, Súdnej rady, Európskej komisie a MVO. Kontrolný úrad (NKÚ) rovnako kritizoval takýto proces ako „narýchlo a bez vecných pripomienok odborníkov“.

Nedostatok rozvážnosti a riadneho procesu pri novele TZ viedol k právnej neistote a nutnosti okamžitých nápravných krokov. Rozhodnutie Ústavného súdu (ÚS) SR o čiastočnom pozastavení účinnosti novely  jasne ukázalo, že zákonodarca zlyhal v riadnej príprave a v predvídaní ústavného súladu, čo narušilo stabilitu celého právneho systému. Hoci ÚS nakoniec nezastavil účinnosť rušenia ÚŠP, pozastavil účinnosť väčšiny zmien v trestnom práve. Takéto rýchle a nepremyslené zmeny, ktoré si následne vyžadujú okamžité zásahy najvyšších súdnych autorít, vytvárajú chaos a sú priamym opakom MAAT, ktorej podstatou je predvídateľnosť a stabilita. 

Ďalším závažným porušením spravodlivosti, nestrannosti, ochrany zákona bol etický konflikt pri príprave legislatívy. Do prípravy zmien TZ na Ministerstve spravodlivosti sa zapojili osoby, ktoré, alebo ktorých blízki príbuzní čelia vyšetrovaniam, na ktoré by tieto zmeny mali priamy vplyv (napr. David Lindtner a Pavol Gašpar). Poslanecké pozmeňovacie návrhy boli dokonca predložené priamo obvineným poslancom za Smer, Tiborom Gašparom. Táto situácia flagrantne porušuje princíp nestrannosti, pretože vyvoláva oprávnené podozrenie, že legislatívny proces bol zneužitý na zabezpečenie osobného prospechu alebo beztrestnosti, čo je kardinálne porušenie etického kódexu vezíra/premiéra.   

  1. Etika vládcu, pokora a dialóg

Princíp PTAHHOTEPA o pokore a dialógu vyžaduje, aby vládca bol prístupný, počúval rady a vyhýbal sa arogancii a eskalácii konfliktov. MAAT sa v sociálnej sfére udržiava aj prostredníctvom transparentnej a pravdivej komunikácie.

PTAHHOTEP explicitne radí vládcom, aby nevzbudzovali strach v ľuďoch. Verejná komunikácia vlády SR však často smeruje k vytváraniu hlbokého inštitucionálneho konfliktu s kontrolnými mechanizmami spoločnosti.   

Kritickým prejavom porušenia pokory a dialógu bolo prerušenie komunikácie predsedu vlády s vybranými médiami (TV Markíza, Denník N, denník SME a Aktuality) v novembri 2023. 

Tento krok predstavuje etické zlyhanie z dvoch hlavných dôvodov:

Subjektívne vymedzenie pravdy: Exekutíva si jednostranne prisvojila právo definovať, ktoré médiá sú „pravdivé“ a ktoré nie. MAAT si vyžaduje objektívnu pravdu a transparentnosť; ak vládca selektívne obmedzuje prístup k informáciám kritickým novinárom a čitateľom, narúša tým základné právo verejnosti na všestranné informovanie.   

Oslabený Dialóg: Vezír/premiér má viesť administratívu s pokorou a dialógom. Prerušenie komunikácie s veľkou časťou mediálneho spektra je priamym odmietnutím dialógu a prejavom arogancie moci. Podľa PTAHHOTEPA vládna rétorika s typickým radikálnym postojom voči médiám a MVO vytvára atmosféru napätia a rozdelenia.

Vláda SR správne identifikuje, že nárast dezinformácií, hoaxov a falošných správ predstavuje hrozbu, ktorá účelovo vyvoláva strach a nedôveru v štátne zriadenie. Vytváranie mechanizmov pre strategickú komunikáciu a boj proti dezinformáciám  je z etického hľadiska v súlade s poslaním MAAT, ktorá predstavuje pravdu.   

Paradoxne, inštitucionálne kroky vlády SR v oblasti trestného práva a komunikácie, ktoré sú spochybňované medzinárodnými organizáciami, sami vedú k oslabeniu dôvery v právny štát a verejnú správu. Správa o právnom štáte 2025 od Európskej komisie potvrdzuje, že na Slovensku rastie korupcia a vláda oslabuje právny štát, pričom poukazuje aj na tlak, ktorému čelia organizácie občianskej spoločnosti a médiá. Ak vládca káže o dôležitosti pravdy a súčasne systematicky rozkladá mechanizmy, ktoré by ju mali chrániť (nezávislé súdnictvo, prokuratúra, médiá), potom jeho boj proti dezinformáciám sa stáva nedôveryhodným a politicky motivovaným.   

Stabilita MAAT závisí od nezávislosti a integrity súdnych a kontrolných orgánov. Súdna moc má byť funkčne nezávislá, aby mohla zabezpečiť nestranné a spravodlivé rozhodnutia.   

Napriek tomu sa zmeny v legislatíve a v rétorike vlády dotýkajú aj týchto pilierov. Novely súvisia so zmenami v hodnotení sudcov a rozširujú úlohu Súdnej rady, čo vyvoláva obavy z neprimeraného ovplyvňovania disciplinárnych konaní. Okrem toho, zrušením ÚŠP a presunom špecializovaných zložiek polície bola výrazne narušená inštitucionálna nezávislosť orgánov činných v trestnom konaní. Pokles dôvery v právny štát, ktorý potvrdzujú aj medzinárodné správy naznačuje, že hoci sudcovia vnímajú svoju osobnú nezávislosť stabilne, inštitucionálne prostredie, ktoré exekutíva vytvára, podkopáva celkovú dôveryhodnosť systému spravodlivosti.   

  1. Sociálna harmónia a fiškálna rozvážnosť, trpezlivosť a múdrosť

MAAT zahŕňa sociálnu spravodlivosť, ktorá by mala viesť k spokojnému občanovi. Vezír/premiér je zodpovedný za to, aby finančná správa konala s rozvážnosťou, trpezlivosťou a s využitím múdrosti a sociálne opatrenia viedli k spokojnosti a zabezpečovali dlhodobú stabilitu a spravodlivé rozdelenie bremien.

Vláda SR prevzala správu štátu, ktorá čelila vysokému deficitu a rekordne rastúcemu dlhu, pričom verejné financie boli podľa jej programového vyhlásenia „rozvrátené“. Zastavenie rastu dlhu si vyžaduje rozsiahle konsolidačné opatrenia. 

V rámci princípu rozvážnosti, trpezlivosti a využitia múdrosti je nevyhnutné, aby konsolidácia bola vykonaná s dlhodobou víziou a rozvahou. Analýzy však poukazujú na to, že hoci bol schválený konsolidačný balík, dôveryhodnosť týchto opatrení je sporná. Kritika smeruje k tomu, že konsolidácia kombinuje zvyšovanie rozpočtových príjmov s rastom neproduktívnych výdavkov. Vláda deklarovala, že znižovanie deficitu bude tempom 1 % HDP ročne.   

Ak vládne politiky nie sú predvídateľné a nie sú podporené štrukturálnymi reformami, ktoré by zabezpečili hospodársky rozvoj, stáva sa fiškálna správa krátkozrakou. Zahraničnopolitická izolácia a oslabovanie inštitúcií navyše prispievajú k negatívnym dopadom na ekonomický rast. Takéto konanie, ktoré zlyháva v dlhodobom zabezpečení finančnej stability a dôvery, je priamym porušením administratívnej rozvážnosti.

PTAHHOTEPOV MAAT si vyžaduje spravodlivé prerozdelenie bremien a zabezpečenie životnej úrovne, aby obyvatelia boli spokojní. Konsolidačný balík schválený v októbri 2024  prináša zásadné zmeny v daňovej legislatíve, ktoré majú dopady na rodiny a podnikateľov.   

Opatrenia zahŕňajú zvýšenie sadzieb pre zdravotné odvody, mimoriadnu bankovú daň, minimálnu daň pre právnické osoby (tzv. daňové licencie, ktoré boli v minulosti efektívne v boji proti daňovej optimalizácii) a zvýšenie spotrebných daní na lieh a tabak.   

Hoci zavádzanie minimálnej dane a bankovej dane by mohlo byť v súlade so snahou o spravodlivé rozloženie záťaže na firmy, niektoré opatrenia priamo zasahujú príjmy bežných rodín. Najvýraznejšie je to pri úprave podmienok pre uplatnenie daňového bonusu na vyživované dieťa s účinnosťou od januára 2025. Vláda znižuje maximálnu vekovú hranicu dieťaťa, na ktoré možno uplatniť daňový bonus na 18 rokov. Toto opatrenie priamo znižuje disponibilný príjem pracujúcich rodín s deťmi, ktoré po dosiahnutí dospelosti naďalej študujú. Zvýšenie celkového daňového a odvodového bremena (ktoré už v roku 2023 predstavovalo 63 % mzdových nákladov) znižuje kúpnu silu a potenciálne narúša sociálnu spokojnosť.

V kontexte sociálnej harmónie je potrebné zdôrazniť, že vláda deklaruje snahu o silný sociálny štát a podporu znevýhodnených skupín. Boj proti chudobe a sociálnemu vylúčeniu je dlhodobou prioritou, zakotvenou v Národnej rámcovej stratégii. Konkrétne kroky zahŕňajú opatrenia zamerané na vzdelávanie, trh práce, podporu integrácie znevýhodnených skupín a tiež zámer zvýšiť podiel cenovo dostupného nájomného bývania.   

Vláda tiež prijala nariadenie, ktorým sa ustanovuje výška finančného príspevku na poskytovanie sociálnych služieb pre osoby odkázané na pomoc inej fyzickej osoby a pre seniorov na rok 2025. Tieto cielené opatrenia sú v súlade so snahou o sociálnu spokojnosť, pretože smerujú k ochrane poriadku a slabších v spoločnosti a čiastočne kompenzujú negatívne distribučné dopady širšej fiškálnej konsolidácie. Otázkou dlhodobého MAAT však zostáva, či deklarované pozitívne zámery sú dostatočné na to, aby prekonali celkovú záťaž a chaos vytvorený nedostatkom administratívnej rozvážnosti a narušením právneho štátu.   

Premiér o premiérovi (1)

11.11.2025

Hodnoty stále platné, ale ...

Slovenské vody liečivé (3)

05.11.2025

Minerálne pramene na Spiši popísané pred rokom 1549

Slovenské vody liečivé (2)

22.10.2025

Slovenské podivuhodné vody liečivé videné očami znalca zo 16. storočia.

policia strelba komarnicka ul

Tragický večer v Ružinove. V byte našli mŕtvych manželov

14.11.2025 09:11, aktualizované: 09:25

Štyridsaťročného muža a 36-ročnú ženu mali nájsť so strelnými poraneniami.

Metske zastupitelstvo Kosice4

Nezvyčajná zhoda. Za košický rozpočet hlasovali všetci poslanci

14.11.2025 09:11

Mesto sa tentoraz vyhlo rozpočtovému provizóriu, poslanci odobrili aj úvery.

OCENENIE: Biela vrana 2024

„Nebojím sa pána“. Ocenením Biela vrana sa opäť oslávi občianska odvaha, príde aj exprezidentka

14.11.2025 08:41

Návštevníci a diváci spoznajú tri silné príbehy vystihujúce kľúčové výzvy, ktorým dnes Slovensko čelí.