Krížom-krážom

28. februára 2024, julius petrus, Nezaradené

Na cestách po Slovensku som zaregistroval viacero obcí s krátkymi názvami tvorenými tromi-štyrmi písmenami. Pozrel som sa na to bližšie a zistil som, že „trojpísmenových“ obcí máme 24 a „štvorpísmenových“ trikrát viac, presne 79. Hľadal som, čo spája takéto obce a zistil som ich zvýšený výskyt v okresoch hraničiacich s Maďarskom.

Celkový pohľad na rozdelenie početnosti znakov v názvoch obcí dáva tento graf (na osi x je počet znakov názvu obce, na osi y je ich početnosť):

Skupina obcí s počtom znakov v názve 5, 6, 7, 8, 9 zahŕňa takmer dve tretiny z celkového počtu obcí (64,81%).

Z tých „trojpísmenových“ obcí sa 16 (dve tretiny) nachádza v okresoch hraničiacich s Maďarskom. Teda v ôsmich okresoch (v jednej desatine) z celkového počtu 78 sa nachádzajú dve tretiny „trojpísmenkových“ obcí.

Pokiaľ ide o „štvorpísmenkové“ obce, tak 40 (tesná nadpolovičná väčšina) z nich sa nachádza v dvanástich okresoch (15% z celkového počtu) hraničiacich s Maďarskom.

A na záver obce s najdlhšími názvami: