Konečne! Akademická integrita sa posúva vpred

12. júla 2021, julius petrus, Nezaradené

Akademická integrita[1] sa stala tou najvyššou prioritou na  jednej zo slovenských vysokých škôl. Táto škola stavia pravdu a integritu do popredia ich každodennej práce. Zdôrazňuje, že akademická integrita nemôže byť niečím vedľajším, alebo nejakým príveskom, ale musí byť stredobodom všetkého, čo škola robí. Ich nosnými hodnotami sú čestnosť, dôvera, spravodlivosť, rešpekt, zodpovednosť a statočnosť v každej situácii.

Integrita na prvom mieste

Dôsledne a transparentne sa riadia princípmi akademickej integrity pri ich všetkých činnostiach. Dôraz je kladený predovšetkým na prevenciu akademických pochybení (academic misconduct) na úrovni študentov, pedagógov, vedecko-výskumných a administratívnych pracovníkov. Akékoľvek konanie, alebo pokus o zásah, ktorý narúša akademickú integritu a môže viesť k nespravodlivej akademickej výhode alebo znevýhodneniu členov akademickej obce, či širšej spoločnosti, sa považuje za akademické pochybenie. Postihy za porušovanie akademickej integrity platia rovnako pre študentov ako aj pre pedagógov, vedecko-výskumných a administratívnych pracovníkov. A sú odstupňované podľa ich závažnosti.

Nadštandardná transparentnosť

Všetky vysoké školy deklarujú, že bojujú proti plagiátorstvu, ale pre verejnosť neposkytujú žiadne detailné informácie. Táto vysoká škola sa odlišuje od ostatných tým, že je nadštandardne transparentná. Ako príklad uvádzam ich transparentnosť týkajúcu sa plagiátorstva. Na svojej internetovej stránke ponúkajú možnosť jednoducho si nakonfigurovať štatistiky týkajúce sa podobnosti kontrolovaných prác podľa študijných odborov, typov prác (bakalárske, diplomové, rigorózne, dizertačné, habilitačné, iné) a typov autorov (študent, pedagóg, vedecko-výskumný pracovník, administratívny pracovník) s týmito ukazovateľmi: počet prác, priemerná hodnota, medián, maximum a minimum. Táto štatistika má tri časti – v prvej sú práce vyhodnotené ako originál, v druhej sú práce vyhodnotené ako plagiát a v tretej sú všetky práce.

Analogické štatistiky sú k dispozícii aj pre práce s podobnosťou 0% a práce s podobnosťou z intervalu (0%, 10%>. Prečo práve takéto práce? Pretože škola si je vedomá toho, že antiplagiátorské systémy zďaleka nie sú dokonalé a nedokážu spoľahlivo odhaľovať parafrázy, prekladové plagiáty aj plagiáty založené na elektronicky nedostupných dokumentoch. A práve práce, ktorých autori túto nedokonalosť využívajú, majú nízke percento podobnosti. Ich hodnoteniu sa preto venuje zvýšená pozornosť.

Okrem toho je možné nakonfigurovať si štatistiku postihov podľa študijných odborov, typov prác, typov autorov a podľa ich závažnosti.

Táto transparentnosť prispieva ku konkurenčnej výhode školy – vzbudzuje väčšiu dôveru. Hodnota ich vysokoškolského titulu má väčšiu váhu oproti iným školám.

Ciele

Škola týmto prístupom sleduje zvýšenie kvality vzdelávania a kvality písomných prác. Zároveň poskytuje verejnosti transparentný obraz o tom, aká je na škole situácia s plagiátorstvom. Verejnosť (akademická a ostatná) má možnosť presvedčiť sa prostredníctvom štatistík o tom, že hodnota  percentuálnej podobnosti (jej výška) uvedená v protokole o kontrole originality nie je rozhodujúca pri stanovení verdiktu o originalite práce. Rozhodujúce je citovanie a odkazovanie na autorov a zdroje.

Porovnanie štatistík prác vyhodnotených ako originál so štatistikami prác vyhodnotených ako plagiát je veľmi dobrým osvetovým materiálom o vzťahu percenta podobnosti a plagiátorstva.

Tento prístup k transparentnosti je bezprecedentný nielen v rámci Slovenska, ale celosvetovo.

Kontroly

Rozhodne sa dištancujú od posudzovanie originality prác len na základe percenta podobnosti z protokolu o kontrole originality, ktoré nepresiahne stanovenú hodnotu. Túto prax posudzovania originality označujú za neakceptovateľnú, neprofesionálnu a považujú ju za hrubé porušovanie akademickej integrity zo strany hodnotiteľov. Novú kvalitu posudzovania prác vidia v súčasnom nastavení hodnotiacich procesov a ich kontroly.

Percento podobnosti kontrolovanej práce je nepresným údajom. Nepresným údajom je preto, lebo žiadny porovnávací korpus neobsahuje všetky existujúce dokumenty.

Veľký dôraz sa kladie na hodnotiteľov, ktorí ako znalci v obore poznajú príslušnú literatúru a dokážu odhaliť aj parafrázy, ktoré systém neodhalí a tak isto aj použité a necitované pasáže z literatúry dostupnej len v papierovej podobe. Navyše, okrem slovenského systému SK ANTIPLAG, ktorý je orientovaný na slovenčinu, využívajú aj ďalšie dva zahraničné systémy, aby mali zabezpečenú lepšie porovnávanie inojazyčných prác.

Kvalitu porovnávacieho korpusu systému SK ANTIPLAG obohatili tým, že mu poskytli na porovnávanie elektronické verzie vysokoškolských prác od roku 2007.

Vysoká škola nastavila sofistikované mechanizmy kontroly zadaní rôznych úloh, seminárnych a záverečných prác tak, aby sa zadania neopakovali a nestávali sa tak lacnou „potravou“ pre plagiátorov. To kladie zvýšené nároky na pedagógov a aj na kontrolnú činnosť.

Kultúra akademickej integrity

Škola vytvára a zdokonaľuje prostredie kultúry akademickej integrity:

Riadenie integrity na úrovni vysokej školy nie je triviálnou záležitosťou. Všetky úlohy potrebné na dosiahnutie cieľov v oblasti akademickej integrity musia rešpektovať príslušné rámce politík, procedúr a procesov na všetkých  úrovniach školy a pri všetkých jej činnostiach. Kráčať cestou integrity znamená kráčať zložitejšou, nepohodlnejšou, ale správnou cestou.

Čo dodať?

Žiaľ, je to fikcia, zatiaľ takúto školu na Slovensku nemáme. A nielen na Slovensku.


[1] Dodržiavanie etických a profesionálnych princípov, štandardov a postupov vo vzdelávaní, výskume a vede.